Este perioada fraudelor online: consumatorii plănuiesc să facă multe cumpărături de Crăciun, iar infractorii cibernetici stau la pândă

Certmil

În contextul actual e destul de greu să simțiți bucuria sărbătorilor de iarnă. Cu toate acestea, în ciuda măsurilor de distanțare socială și creșterii numărului de cazuri de infectări cu coronavirus, lumea se pregătește pentru un Crăciun neobișnuit care ar putea ameliora anxietatea resimțită după perioada de carantină. La rândul lor, și infractorii cibernetici se pregătesc de sărbători.

Perioada sărbătorilor de anul acesta le oferă infractorilor cibernetici noi oportunități de fraudare și ne putem aștepta la o creștere a fraudelor bazate pe criza de sănătate care determină consumatorii să fie mai activi ca niciodată în mediul digital.

Este posibil ca numărul mare de accesări și de cumpărături online să stimuleze și mai mult infractorii

Tranzacțiile digitale au crescut cu 250% de la începutul pandemiei, iar fraudele online au crescut cu 11% de la începutul lunii martie. Americanii au pierdut 177,32 de milioane de dolari din cauza fraudelor online de anul acesta, iar consumatorii britanici au cu 16 milioane de lire sterline mai puțin în buzunare din cauza fraudelor asociate cumpărăturilor online.

Numărul cumpărăturilor online este mai mare ca niciodată, iar conform unor rapoarte recente 87% dintre consumatorii la nivel global vor cumpăra cadouri de Crăciun, chiar și în condițiile actuale. Mai exact, 65% dintre consumatorii din Regatul Unit au făcut mai multe cumpărături online de la izbucnirea pandemiei de coronavirus și 73% plănuiesc să continue să cumpere online, iar jumătate dintre cumpărători vor folosi dispozitive mobile în acest scop.

Ca urmare a creșterii ratelor de infectare cu coronavirus, cumpărătorii cel mai probabil vor întârzia să își facă apariția în magazine înaintea Crăciunului, ceea ce înseamnă că infractorii vor putea exploata în voie entuziasmul oamenilor pentru perioada cumpărăturilor de sărbători de anul acesta.

Infractorii vor profita de această oportunitate pentru a încerca să păcălească cumpărătorii, astfel încât aceștia să-și dezvăluie informațiile cu caracter financiar și personal, prin site-uri web compromise, e-mail-uri de tip phishing, reclame afișate pe rețele de socializare și mesaje.

De Crăciun, practicile de phishing sunt interzise

Pe măsură ce ratele de infectare cu coronavirus impun măsuri de intrare în carantină și de distanțare socială în toată lumea, infractorii cibernetici se pregătesc pentru a da lovitura cea mare, exploatând fiecare cotlon al noului univers digital. Consumatorii britanici au raportat peste 2 milioane de e-mail-uri suspecte între aprilie și august 2020, ducând la îndepărtarea a zeci de mii de fraude și de site-uri web periculoase.

Totuși, nu vă lăsați păcăliți de această aparentă victorie. Potrivit cercetătorilor, utilizatorii se joacă de-a șoarecele și pisica atunci când deschid link-uri necunoscute primite prin e-mail. Cu toate că 78% dintre utilizatori susțin că sunt conștienți de riscurile asociate e-mail-urilor nesolicitate, peste jumătate dintre aceștia nu-și pot stăpâni curiozitatea și accesează link-urile.

Infractorii cibernetici nu numai că momesc consumatorii cu oferte care duc către site-uri web periculoase. În perioada dinaintea „lunii cadourilor”, organizațiile caritabile au raportat pierderi în valoare de 3,6 milioane de lire sterline din cauza fraudelor și infracțiunilor cibernetice. Așadar, înainte de a vă scoate portofelul pentru a-i ajuta pe cei nevoiași, faceți-vă temele. Infractorii și organizațiile false de caritate sunt la rândul lor gata de a goli buzunarele cetățenilor, așa că analizați cu atenție site-urile web și apelați numărul de telefon al organizației pentru mai multe informații. Renunțați la orice tranzacții financiare dacă vi se solicită să furnizați informații cu caracter personal, cum ar fi codul numeric personal.

Plănuiți să rămâneți acasă de sărbători sau să închiriați o cabană undeva?

Nimeni nu este sigur cum va arăta Crăciunul anul acesta, însă ofertele de sărbători deja sunt disponibile pentru cei care au nevoie de o schimbare de peisaj. Infractorii sunt la curent cu cele mai noi tendințe și, în calitate de ingineri sociali de vază, analizează comportamentul consumatorilor pentru propriul lor câștig financiar.

Există numeroase site-uri web de încredere cu oferte de sărbători, deci nu vă lăsați păcăliți de vouchere suspecte de vacanță primite prin e-mail sau de reclame afișate pe rețele de socializare. În cazul multor fraude, infractorii vor recomanda să-i contactați în mod direct, fără a folosi serviciile de rezervare de pe site-ul web. Adesea, prețurile sunt mai mici decât cursurile pieței, iar banii sunt solicitați prin transferuri directe în conturile personale. După finalizarea tranzacției, infractorii dispar cu banii în buzunar.

Recomandări pentru un Crăciun fără probleme

Perioada sărbătorilor este cel mai nepotrivit moment al anului în care puteți ajunge victimele furturilor cibernetice sau fraudelor. De aceea, informarea și planificarea atentă sunt de importanță critică pentru siguranța informațiilor personale și financiare.

  1. Atenție la site-urile web false – infractorii cibernetici creează site-uri web false care le imită pe cele oficiale pentru a prezenta oferte false și a vă fura informațiile personale și financiare. Cel mai bine este să faceți cumpărături de pe site-uri web cunoscute atunci când căutați oferte de Crăciun și să verificați întotdeauna adresa URL a site-ului web către care sunteți redirecționați. Asigurați-vă că link-ul începe cu „https” și uitați-vă după un simbol în formă de lacăt în partea stângă a browserului.
  2. Utilizați un card bancar și activați alertele de plată – Este esențial să evitați să cumpărați de pe site-uri web care vă solicită să plătiți prin transfer direct. Prin activarea alertelor la plata cu cardul vă puteți proteja împotriva tentativelor de fraudă. Dacă suspectați că informațiile bancare v-au fost compromise, contactați imediat banca de care aparțineți.
  3. Nu accesați link-urile nesolicitate primite prin e-mail – practicile de phishing reprezintă cel mai comun instrument utilizat de infractorii cibernetici pentru a afla informațiile cu caracter sensibil ale utilizatorilor. Majoritatea e-mail-urilor de tip phishing sunt concepute pentru a părea că sunt trimise de o companie sau de un vânzător de încredere și au întotdeauna un caracter urgent, pentru a convinge destinatarii să acceseze link-uri frauduloase sau să descarce malware pe dispozitive. Aveți grijă la e-mail-urile care conțin oferte sau premii prea bune ca să fie adevărate.
  4. Nu vă lăsați înșelați de premiile de pe rețelele de socializare – priviți critic toate ofertele pe care le vedeți pe Facebook, Twitter sau Instagram care solicită detalii personale ale utilizatorilor în schimbul șansei de a câștiga cel mai nou model de iPhone, PS5 sau un voucher de cumpărături. De multe ori, infractorii creează reclame care par oficiale pentru a păcăli utilizatorii și a-i determina să dezvăluie informații care pot fi folosite pentru fraudare.
  5. Evitați să vă conectați la rețele Wi-Fi publice în timp ce faceți cumpărături – hot-spot-urile de internet din centrele comerciale și din cafenele sunt foarte vulnerabile la atacurile cibernetice. Pentru a garanta siguranța cumpărăturilor online și informațiilor personale și financiare, dezactivați toate conexiunile automate la rețele Wi-Fi de pe dispozitive.
  6. Resetați parolele și activați autentificarea în doi pași (2FA) sau autentificarea în mai mulți pași (MFA) pentru conturile online – Înainte de a profita de ofertele de Crăciun, schimbați parolele conturilor online și adăugați un nivel suplimentar de securitate pentru a vă proteja împotriva fraudelor.
  7. Instalați o soluție locală de securitate pe dispozitive – Asigurarea securității dispozitivelor conectate la internet va garanta că sunteți protejați împotriva malware-ului și hackerilor care încearcă să pună mâna pe informații cu caracter sensibi

Sursa: https://bitdefender.ro

© Ministerul Apărării Naţionale | Site realizat de Agenția de Apărare Cibernetică